[Forum Advertentiemarkt 2016] Christian van Santen: 'Medialandschap te versnipperd voor klassieke advertising'

  • Bureaus
  • 19 dec 2015 @ 00:08
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Forum

Al een paar jaar jaar is alles aan het schuiven: mediagebruik door consumenten van desktop/laptop naar mobiel, bestedingen van offline naar online, de customer journey van overzichtelijk rechtdoor naar iets wat sterk doet denken aan een labyrintisch wandelpad. Daar zijn de adblockers nog eens leuk bijgekomen: de enorme populariteit daarvan laat zien dat advertising heel veel mensen al heel lang de strot uitkwam. Ze zien nu kans terug te slaan en dat doen ze gretig. Veel succes met adverteren in de advertentiemarkt 2016.

Het hele medialandschap is domweg nu al te versnipperd om te denken dat je als adverteerder kunt vinden wie je zoekt. Je zult andersom moeten gaan denken: waar ligt voor jouw merk en bedrijf het raakvlak met de interesse van je doelgroep personen? Hoe kun je werkelijk relevant voor ze zijn? Hoe kun je ze betekenis bieden? Marketing communicatie doelstellingen gaan uitgedrukt worden in termen van community bouwen, groeiende client fanbase realiseren, stimulering van actief ambassadorship. Dat zal hoe dan ook steeds meer van invloed zijn op de verdeling van marketing communicatie budgetten en ten koste gaan van mediabudgetten.

Er kan eigenlijk maar een ontwikkeling zijn en dat is dat adverteren zoals we dat ook nu al kennen nog verder zal veranderen. Data driven marketing zal ervoor zorgen dat er hoe dan ook steeds verfijnder op doelgroepen wordt gemikt, om niet te zeggen steeds persoonlijker. Relevantie en betekenis worden sleutelwoorden en daar hoort geen per definitie algemene advertising bij. Merken en bedrijven die een verbinding willen aangaan met mensen gaan dat niet redden door te adverteren, maar veel meer aan de hand van storytelling, dialoog, echte interactie.

Reputatie, geloofwaardigheid, authenticiteit, een verbindend verhaal: het worden zaken waar meer geld naartoe zal vloeien om op andere manieren contact te krijgen met mensen buiten de merk- en bedrijfsmuren. Meer eigen online omgevingen, meer eigen video content, meer social media interactie, meer en specifieker op community building gerichte eigen apps. Je zou het met wat fantasie nog altijd adverteren kunnen noemen, maar het lijkt niet waarschijnlijk dat de advertentiemarkt daar iets mee opschiet.

Christian van Santen is eigenaar van Van Santen Netwerk.
www.vansantennetwerk.nl

Deze bijdrage is onderdeel van 
Forum Advertentiemarkt 2016

Dat forum staat hier.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken