[Forum Advertentiemarkt 2016] Christian van Santen: 'Medialandschap te versnipperd voor klassieke advertising'
- Bureaus
- 19 dec 2015 @ 00:08
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Forum
- 19 dec 2015 @ 00:08
- Gastblogger
Al een paar jaar jaar is alles aan het schuiven: mediagebruik door consumenten van desktop/laptop naar mobiel, bestedingen van offline naar online, de customer journey van overzichtelijk rechtdoor naar iets wat sterk doet denken aan een labyrintisch wandelpad. Daar zijn de adblockers nog eens leuk bijgekomen: de enorme populariteit daarvan laat zien dat advertising heel veel mensen al heel lang de strot uitkwam. Ze zien nu kans terug te slaan en dat doen ze gretig. Veel succes met adverteren in de advertentiemarkt 2016.
Het hele medialandschap is domweg nu al te versnipperd om te denken dat je als adverteerder kunt vinden wie je zoekt. Je zult andersom moeten gaan denken: waar ligt voor jouw merk en bedrijf het raakvlak met de interesse van je doelgroep personen? Hoe kun je werkelijk relevant voor ze zijn? Hoe kun je ze betekenis bieden? Marketing communicatie doelstellingen gaan uitgedrukt worden in termen van community bouwen, groeiende client fanbase realiseren, stimulering van actief ambassadorship. Dat zal hoe dan ook steeds meer van invloed zijn op de verdeling van marketing communicatie budgetten en ten koste gaan van mediabudgetten.
Er kan eigenlijk maar een ontwikkeling zijn en dat is dat adverteren zoals we dat ook nu al kennen nog verder zal veranderen. Data driven marketing zal ervoor zorgen dat er hoe dan ook steeds verfijnder op doelgroepen wordt gemikt, om niet te zeggen steeds persoonlijker. Relevantie en betekenis worden sleutelwoorden en daar hoort geen per definitie algemene advertising bij. Merken en bedrijven die een verbinding willen aangaan met mensen gaan dat niet redden door te adverteren, maar veel meer aan de hand van storytelling, dialoog, echte interactie.
Reputatie, geloofwaardigheid, authenticiteit, een verbindend verhaal: het worden zaken waar meer geld naartoe zal vloeien om op andere manieren contact te krijgen met mensen buiten de merk- en bedrijfsmuren. Meer eigen online omgevingen, meer eigen video content, meer social media interactie, meer en specifieker op community building gerichte eigen apps. Je zou het met wat fantasie nog altijd adverteren kunnen noemen, maar het lijkt niet waarschijnlijk dat de advertentiemarkt daar iets mee opschiet.
Christian van Santen is eigenaar van Van Santen Netwerk.
www.vansantennetwerk.nl
Deze bijdrage is onderdeel van Forum Advertentiemarkt 2016
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- 'Een stukje van mij' van KPN en... 13-05-2025
- Mentos kiest HPB voor... 13-05-2025
- Campagne ‘Nee tegen vapen’ richt... 13-05-2025
- 12-05-2025
- Domino’s verheerlijkt overwerken met... 12-05-2025
- Employer branding campagne... 12-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management